Ο
Αντίοχος Δ' Επιφανής το 172 π.Χ. μετονομάσε την Ιερουσαλήμ προσωρινά σε
Αντιόχεια, προωθώντας τον ελληνικό πολιτισμό και χτίζοντας ένα γυμνάσιο
για ολυμπιακά αθλήματα.
Την πολιτική αυτή εξελληνισμού, ο Αντίοχος ακολούθησε και αλλού. Όχι μόνο υπήρξε ευεργέτης
πολλών ιερών χώρων αφιερωμένων στους ελληνικούς θεούς κατά μήκος της
Ανατολικής Μεσογείου – συμπεριλαμβανομένου και του Ναού του Διός στην
Αθήνα -, αλλά και προώθησε ενεργά τη λατρεία του εν ζωή ηγεμόνα όπως την
ίδρυσε ο πατέρας του, προβάλλοντας τον εαυτό του ως ενσάρκωση του
ανώτατου θεού, του Δία. Έτσι προκύπτει και το επίθετο “επιφανής”. Με τον
τρόπο αυτό μετέτρεψε την προώθηση του ελληνικού πολιτισμού σε πολιτικό
εργαλείο διαφήμισης των δικών του διεκδικήσεων για απόλυτη εξουσία.
Επίσης προώθησε την επανίδρυση παλαιότερων πόλεων στο πλαίσιο αυτό: η
Έδεσσα της Μεσοποταμίας, η Πτολεμαΐς της Φοινίκης, η Αλεξάνδρεια στον
Περσικό κόλπο, καθώς και κάποιες πόλεις στην Κομμαγηνή και μια στις
όχθες του ποταμού Ευφράτη, έλαβαν την νέα τους ονομασία από το όνομα του
βασιλέως (Αντιόχεια). Ακόμη προστέθηκε το προάστιο Επιφάνεια στην
Αντιόχεια και η συριακή πόλη Χαμάθ έλαβε και αυτή το ίδιο όνομα.
Παράλληλα ανέλαβε προσωπικά την ευθύνη για όλες τις θρησκευτικές
εκδηλώσεις μέσα στην επικράτειά του.
Τους τελευταίους του μήνες ο
Αντίοχος τους πέρασε σε μια εκστρατεία κατά της ανερχόμενης
αυτοκρατορίας των Πάρθων στα ανατολικά του σύνορα. Κατέβαλε τον Αρμένιο
ηγεμόνα Αρταξία Α΄ και επανίδρυσε την πρωτεύουσα της Σωφηνής (νότια
Αρμενία) σε Επιφάνεια, ενώ στην συνέχεια κατέκτησε την Βαβυλωνία και το
Ελάμ. Στην συνέχεια μετωνόμασε τα Εκβάτανα σε Επιφάνεια, καθιστώντας τα
ελληνική πόλη. Στο δρόμο αρρώστησε ξαφνικά στην Περσία και άφησε την
τελευταία του πνοή το 164 π.Χ. Η βασιλεία του υπήρξε η τελευταία
περίοδος ακμής για το κράτος των Σελευκιδών, μα κατά κάποιο τρόπο ήταν
και η αρχή του τέλους της, καθώς μετά το θάνατό του άφησε ως διάδοχο το
γιο του Αντίοχο Ε' τον Ευπάτορα, που ήταν ακόμη σε νηπιακή ηλικία. Αυτό
είχε ως αποτέλεσμα το ξέσπασμα αιματηρών πολέμων για τη διαδοχή.
No comments:
Post a Comment