Friday, November 1, 2013

ΕΝΕΠΙΓΡΑΦΟΣ ΑΣΠΙΔΑ ΑΠΟ ΤΟ ΙΔΑΙΟΝ ΑΝΤΡΟ

Η ασπίδα από το Ιδαίον άντρο που βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου Κρήτης, αποδεικνύει ότι οι ιερείς του 8ου αιώνα π.Χ. πίστευαν πως ο Δίας , ανατράφηκε στο Ιδαίον Άντρο και όχι ότι γεννήθηκε σε αυτό. Λατρεύεται όμως στο Ιδαίον , όπως και στο Δικταίον Άντρο, η Ρέα ως πότνια θηρών. Όλο το σκηνικό της ασπίδας , αφορά , εκτός την ανατροφή του Δια και την Ρέα , Μεγάλη μητέρα , πότνια θηρών.

ΕΝΕΠΙΓΡΑΦΟΣ ΑΣΠΙΔΑ ΑΠΟ ΤΟ ΙΔΑΙΟΝ ΑΝΤΡΟ, ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ , ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΙΣ ΔΟΞΑΣΙΕΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΔΙΑ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΜΥΘΟ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ 2η ΠΡΟΣ ΤΗΝ 1η χιλ. π.Χ. ΜΕ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ. ΕΔΩ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΑ ΟΤΙ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΤΟΥ ΙΔΑΙΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ 1η ΧΙΛΙΕΤΙΑ ΠΙΣΤΕΥΑΝ ΟΤΙ Ο ΔΙΑΣ ΑΝΑΤΡΑΦΗΚΕ ΣΤΟ ΙΔΑΙΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΟΤΙ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΣΕ ΑΥΤΟ.
Αυτοί που κρατούν τα τύμπανα είναι ιερείς της Μεγάλης μητέρας, της Ρέας την 2η χιλ. π.Χ. και φορούν την ειδική στολή του κροκόδειλου ξηράς. Η κεντρική μορφή είναι ιερέας της Ρέας , πότνιας θηρών, την 1η χιλ. π.Χ. Δηλαδή η ασπίδα απεικονίζει τον μύθο της ανατροφής του Δια, την 2η χιλιετία, από την Ρέα , θεομήτορα –πότνια θηρών και φτάνει στην Ρέα ποτνια θηρών της 1ης χιλιετίας π.Χ. Ούτε ασσυριακή τέχνη είναι, ούτε κρηταγενής Δίας είναι εδώ, και το λιοντάρι είναι ο αρχηγός του ζωικού βασιλείου, το οποίο σηκώνει ο ιερέας της Ρέας , την οποία εκπροσωπεί, ως προστάτιδα, ποτνια θηρών. Στην κορφή της ασπίδας φαίνεται το μωρό Δίας στα σπάργανα. Οι ιερείς της Ρέας 2ης χιλ. π.Χ. χτυπούν τα κρόταλα, τα οποία φέρουν πάνω σκηνές , από την Ρέα πότνια θηρών. Εδώ όμως οι ιερείς της δεύτερης χιλ. π.Χ. δεν έχουν καλύψει το κεφάλι τους με την στολή του κροκόδειλου ξηράς. Ο δεξιός μάλιστα ιερέας φορεί διάδημα με το όνομα της Ρέας. Στην πραγματικότητα και οι ιερείς που κρατούν τα κρόταλα, είναι του 8ου αιώνα π.Χ. , αλλά πάνω από τα ρούχα τους φορούν την στολή του κροκόδειλου ξηράς για να είναι η παράσταση μέσα στα δρώμενα την 2η χιλιετία π.Χ. Επίσης ο ιερέας στο κέντρο που εκπροσωπεί την Ρέα-πότνια θηρών, φέρει δυο φορές στο γιλέκο του , αριστερά και δεξιά, με κουκκίδες, το όνομα της Ρέας. Η παρουσία του ταύρου, κάτω από τον ιερέα της Ρέας – πότνιας θηρών, δείχνει ότι γίνεται θυσία του ζώου προς την θεά.
Η ειδική ενδυμασία που φορούν οι ιερείς των Μεγάλων μητέρων, και εδώ της κορυφαίας Ρέας, ειναι της κρητομυκηναικής περιόδου. Φοριεται σε όλη τη Πελοπόννησο, στην Μεσσαρα Ηρακλείου και σε λιγες άλλες περιοχές της κρήτης, οπου τα κρητομυκηναικα ιερατεία, ειχαν μεγάλη επίδραση.

1/11/2013

Αντώνης Βασιλάκης του Θωμά

No comments:

Post a Comment