Η αρχαία ελληνική γλώσσα διαφέρει της νέας μόνο στα εξής σημεία:
1) Έχει διαφορετική μορφή-κλίση σε ορισμένες ομάδες λέξεων, πρβ π.χ.
αρχαία: πυρί-α, λύ-ω,εις… ταμί-ας,ου..
και νέα: σπύρτ-α, λύν-ω,εις… ταμίας,α…
2) Έχει επιπλέον ένα αριθμό, το δυικό, και μια πτώση, τη δοτική: τω ανθρώπω, τοις τιμενένοις νεκροίς…
Τα
μέρη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας είναι δέκα, όπως και στη νέα
ελληνική. Οι αριθμοί στην αρχαία ελληνική είναι τρεις (αντί δυο που
είναι στη νέα ελληνική): ο ενικός, ο δυϊκός και ο πληθυντικός. Στο δυϊκό (που
δεν τον έχει η νέα ελληνική) ήταν εύχρηστα στην αρχαία, και μάλιστα
στην αττική διάλεκτο, κυρίως τα ουσιαστικά που δηλώνουν πράγματα που
από τη φύση τους αποτελούν ζεύγη: τὼ ὀφθαλμὼ (=οι δύο οφθαλμοί), τὼ
πόδε (=τα δύο πόδια), τὼ χεῖρε (=τα δύο χέρια). Επίσης ο δυϊκός
συνηθιζόταν για δύο πρόσωπα, ζώα ή πράγματα που ήταν γνωστό ότι ήταν
δύο (και αναφερόταν μαζί) ή χρησιμοποιούνται κατά δύο ζεύγη: τὼ ἀδελφὼ
(=οι δύο αδελφοί), τὼ Διοσκούρω (=οι δύο Διόσκουροι), τὼ βόε (=τα δύο
βόδια) κ.λπ.
Οι πτώσεις στην αρχαία ελληνική γλώσσα είναι
πέντε και οι κυριότερες αντιστοιχίες πτώσεων/ λειτουργιών είναι οι
εξής, όπως και στη νέα ελληνική:
Ονομαστική = η πτώση του
υποκείμενου και του κατηγορούμενου = το πρόσωπο που γίνεται λόγος και η
ιδιότητα ή ποιότητά του, απαντά στο ερώτημα «ποιος,ά,ό είναι
αυτός,ή,ό που λες» ή «τι είναι αυτός,ή,ό που λες», π.χ.:
_Ο Γιώργος Νικολόπουλος είναι καλός μαθητής
Κλητική = η πτώση της κλητικής προσφώνησης, απαντά στο ερώτημα «που, σε/για ποιον τα λες», π.χ.
_Ο Κώστας, φίλε Νίκο, είναι εκείνος που έσπασε το παράθυρο.
Αιτιατική
= η πτώση του αντικείμενου και των προσδιορισμών (= ο χρόνος, ο
τόπος, ο τρόπος και ο σκοπός ή αιτία) απαντά στα ερώτημα:
«ποιον,α,ο » ή στα «πότε/που/ως/γιατί», π.χ.:
_Η μάνα σου έφυγε την Τετάρτη από εδώ/την Αθήνα και πήγε στην Κρήτη
Γενική: = η πτώση της κτήσης ή σχέσης, απαντά στο ερώτημα «ποιανού,ής», π.χ.:
_Ο πατέρας του Νίκου Νικολόπουλου έφυγαν μαζί.
Δοτική = η πτώση του αποδέκτη της πράξης ή εκείνου στον οποίο ανήκει ένα αντικείμενο ή ένα προτέρημα.
No comments:
Post a Comment